زندگی از نگاه من

جایی واسه چیزایی که تو هیچ جا نیست!!

زندگی از نگاه من

جایی واسه چیزایی که تو هیچ جا نیست!!

گوشتخوار جنگل های پایین دنیا

گوشتخوار جنگل های پایین دنیا


گوشتخوار  جنگل‌های پایین دنیا
«تاسمانی» سرزمین پستانداران باستانی است. اینجا قلمروی کیسه‌داران بومی در نیم‌کره‌ی جنوبی سیاره‌ی زمین است: کیسه‌داران شناخته شده‌ای مانند کانگورو و همچنین پستانداران کیسه‌دار کمتر شناخته شده‌ای مانند گرگ تاسمانی...
 «تاسمانی» سرزمین پستانداران باستانی است. اینجا قلمروی کیسه‌داران بومی در نیم‌کره‌ی جنوبی سیاره‌ی زمین است: کیسه‌داران شناخته شده‌ای مانند کانگورو و همچنین پستانداران کیسه‌دار کمتر شناخته شده‌ای مانند گرگ تاسمانی. این جزیره شاید از معدود مکان‌های باقی‌مانده‌ای است که هنوز به‌طور کامل مورد دست‌اندازی انسان‌ها قرار نگرفته و بخش‌هایی از جنگل‌های انبوه و ارتفاعاتش، دست نخورده و بکر در جنوب شرقی استرالیا جاخوش کرده است. از پستانداران شگفتی که در این بخش از کره‌ی زمین زندگی می‌کرده و شاید هنوز هم در جنگل‌های درهم تنیده‌ی آن بتوان ردپایی از او یافت، گرگ تاسمانی است. اگر فیلم «شکارچی» (The Hunter) را دیده باشید، با ماجرای تلاش دانشمندان برای یافتن نشانه‌هایی از حضور گرگ‌های تاسمانی در جنگل‌های آن مناطق آشنا هستید. در دنیای واقعی نیز همه‌ی زیست‌شناسان، انقراض این گرگ را باور ندارند. شکارچی‌ای که می‌تواند هنوز هم در سایه‌روشن جنگل‌های تاسمانی، به‌دور از چشم انسان‌ها به زندگی خود ادامه دهد. عجیب نیست که روی بازوی افسران یگان‌های ویژه‌ی ارتش استرالیا، تصویری از گرگ تاسمانی نقش بسته است.

  یک گوشتخوار استثنایی
کاشفان فرانسوی در سال 1792 (1171) اولین‌بار گرگ تاسمانی را مشاهده و توصیف کردند. این پستاندار با نام علمی Thylacinus cynocephalus  جانداری شکارچی است با سر بزرگی شبیه به سر سگ‌های اهلی. ترجمه‌ی نام علمی این جانور نیز اززبان لاتین گواه همین موضوع است: کیسه‌دار کله سگی. این حیوان، بزرگ‌ترین گونه‌ی گوشتخوار کیسه‌دار شناخته شده‌ است. طبق برخی شواهد، به‌نظر می‌رسد این حیوان در اوایل قرن بیستم منقرض شده است. این گوشتخوار را ببر تاسمانی نیز می‌گویند که به دلیل وجود خطوط سیاه‌رنگ روی سطح پشتی بدنش است. بااین‌حال در اغلب نوشته‌ها از این کیسه‌دار با عنوان گرگ تاسمانی یاد می‌شود.
قلمروی اصلی این شکارچی در جزیره تاسمانی، جنگل‌های شرق استرالیا و جزایر مجاور ساحل جنوبی و شرقی استرالیا بوده و نقش آن «شکارچی رأس هرم غذایی» بوده است. از این نظر، گرگ تاسمانی با پستاندارانی نظیر گرگ و ببر «فرگشت همگرا» داشته است هرچند خویشاوند کیسه‌داران گوشت‌خوار استرالیایی مثل شیطان تاسمانی و «نامبَت» (Numbat) بوده است.
گرگ تاسمانی یکی از تنها دو کیسه‌داری است که در هر دو جفت نر و ماده می‌توان کیسه را مشاهده کرد (کیسه‌دار دیگر صاریغ آبزی است). در جنس نر وجود کیسه برای حفاظت از بیضه‌هاست و در ماده‌ها ایفاگر نقش مراقبت از نوزدان و محلی برای رشد و کامل شدن بدن آنهاست...
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.